dissabte, 27 de març del 2010

EN JONAH JAMESON I EL MEU PROFE DEL POSTGRAU


Quan vaig acabar Magisteri em vaig apuntar a un postgrau sobre mitjans de comunicació i educació. Un dia va venir una paio a fer-nos una xerrada. Era no sé què del Consell Audiovisual de Catalunya. En un moment donat ens va preguntar:
- A veure, quina és la funció dels telenotícies i dels diaris?
- Informar a la gent - vam respondre nosaltres sense vacil·lar.
L'home ja s'esperava aquella resposta.
- No. La seva funció és fer diners. Són negocis. Això no ho oblideu mai.

Anys més tard llegia un còmic de Spiderman. Tothom sap que l'editor de Daily Bugle, en Jonah Jameson, és un tipus amb un caràcter difícil i amb una visió del periodisme molt personal. En el còmic en qüestió el seu segon, en Robbie (si, home, aquell negre que fa de pare a en Peter Parker) l'avisa que no està essent objectiu:
- Objectivitat? - respon J.J. Jameson. - L'objectivitat no ven diaris. La gent no vol objectivitat. L'objectivitat és avorrida. La gent paga per indignar-se, per emocionar-se o per estar estar contenta. L'objectivitat no genera cap emoció.

Tant una cosa com l'altra poden semblar obvietats, però és bo que de tant en tant ens les anem recordant. I la meva manera de fer-ho és escrivint-ho aquí.