diumenge, 26 de febrer del 2012

EL BATEIG

Quan fas turisme per Israel hi ha una visita que no et deixen perdre: la del riu Jordà. Allà, segons la Bíblia, Jesucrist va ser batejat pel seu cosí, Joan Baptista, un paio que vivia al desert i que es vestia amb pells d'animals, sobrevivint a base de menjar mel i els insectes que caçava. Cada any milers de persones posen els peus en aquesta zona del riu, deixant que uns peixets minúsculs els hi mosseguin (en alguns llocs es fan tractaments de bellesa fent servir aquests peixets d'exfoliant -no és broma, jo ho he vist a Platja d'Aro-). També s'hi celebren batejos, és clar. Vegeu el de la foto per fer-vos-en una idea.

La tradició mana que els pelegrins s'enduguin una mica d'aigua amb una ampolleta per si mai han de batejar un fill o un nét. En aquella època -vaig estar a Israel fa quatre anys- jo no pensava que mai tingués fills, però vaig omplir una ampolleta igualment. Vaig deixar-la a l'hotel i vaig estar a punt de beure-me-la vàries vegades, sobretot quan tornava de nit. D'alguna manera aquesta aigua va arribar a Catalunya, on la meva mare la va congelar. Avui la farem servir per batejar a en Lluc.

El vestit que durà també té molta història. Va portar-lo de França una senyora que, per coses de la vida, va anar a morir al geriàtric de Cassà. Durant els seus últims anys ella i la meva iaia es van fer molt amigues, i quan la francesa va morir (la Maria de París, li dèiem) li va regalar el vestit. El meu pare va dur-lo al seu bateig, i també vaig fer-ho jo. Avui el farà servir en Lluc. És un vestit antiquíssim, algú fins i tot podria dir que té un punt kitch, però al capdavall totes les tradicions el tenen. Hi ha coses que, si es pot, s'han de mantenir. Els bàrbars són a les portes i l'únic que manté senceres les civilitzacions són els detalls com aquest.