dijous, 1 de desembre del 2011

ELS CLÀSSICS



Quina angoixa no haver-los llegit! Ho he intentat vegades, però sempre he fracassat. Els autors francesos, els russos, o fins i tot els escriptors catalans. Començo els seus llibres i aviat els abandono, entre avorrit i frustrat de no entendre'ls.
Fa un temps, a Girona, va ser l'any Proust. Feien un munt d'actes dedicat a l'autor de "La recerca del temps perdut". Semblava que si no l'havies llegit tenies un problema. Vaig córrer a la biblioteca a buscar-lo (generalment compro els llibres, però aquella vegada vaig tenir una intuició). Em sembla recordar que eren quatre o cinc volums. "Verge Santa" vaig pensar, segurament. Al cap de poques pàgines vaig comprendre que no estava preparat per aquest tipus de literatura, i vaig encendre el televisor. Setmanes després, en alguna banda, vaig aconseguir el còmic de "La recerca del temps perdut" (??!!). Era europeu i no hi sortien superherois ni noies amb poca roba, però vaig pensar que, tot i així, potser també era bo, i que si el llegia amb atenció potser adquiriria certa autoritat sobre l'obra de Proust. És cert que vaig aguantar unes quantes pàgines més que la novel·la, però, decebut amb mi mateix, també vaig haver de claudicar.
Avui he descobert, a cals meus pares, la col·lecció que fa un parell d'anys regalava la Vanguardia. La majoria dels llibres són adaptacions dels clàssics, escrites en català i anglès (la intenció, és clar, és practicar llengües). Quina alegria quan l'he vist! El llenguatge sembla prou infantil (del tipus : "Hello. My name is Gregorio Samsa"). He decidit que intentaré llegir-los tots. Espero aconseguir-ho, aquesta vegada.