diumenge, 31 de juliol del 2011

LLIBRES PER LLEGIR

Molt recomanable una visita a Llibres per llegir. La pàgina web permet consultar ressenyes de llibres, escriure-les tu mateix, publicar material propi, participar en tallers d'escriptura, fer lectures col·lectives i així anar fent. Si us agrada llegir no us la perdeu.
A propòsit de la pàgina, ara hi ha un debat sobre les obres de l'escriptor Sánchez Piñol. S'ha dit que la seva literatura és misògina perquè la dona no hi és ben tractada. Els que hagueu llegit La Pell Freda sabreu que l'únic personatge femení que hi surt s'emporta alguna hòstia. Això és cert. Però, com diu el mateix Pinyol, a la novel·la hi ha una batalla on centenars de persones són massacrades, i per això ningú posa el crit al cel. Ell vol retratar uns personatges outsiders que viuen al límit en un entorn hostil. No és misoginia: retrata a gent desesparada.
Una vegada em van dir una cosa semblant de Manual de Supervivència. Una persona a qui tinc molta confiança -i que té criteri literari- em va dir que era una novel·la masclista perquè les dones que hi surten són una calamitat (no dic més per si algú no se l'ha llegit). Vaig respondre igual que Sánchez Piñol: jo volia retratar un grup de pàrias, pràcticament marginats socials. Els personatges femenins no hi surten ben parats, és cert, però és que els masculins són pitjors: un obès, un addicte als medicaments constantment deprimit i neuròtic i un quinqui de barriada que pren massa cocaïna.
L'escriptor no pot fer-hi res. Cada lector fa la lectura que vol fer, i totes són igual de legítimes. Si tenen totes la mateixa validesa és una qüestió que mereix un post més extens. La setmana vinent m'hi poso.