dijous, 22 d’abril del 2010

EL VEL NINJA


El tema dels vels és una mina d'or pels periodistes: crea opinió, ven molt i els partidaris i els detractors s'enfronten entre ells, a vegades amb un fanatisme difícil d'explicar. Ho té tot per ser una notícia amb ganxo i per ocupar-nos dues o tres converses de cafè.
Tothom sap que hi ha diferents tipus de vel. No en sé els noms, però van del típic mocador que només cobreix el cabell fins a la burka integral amb reixes, passant pel model ninja, que només deixa veure els ulls. Davant diferents models, diferents solucions. Trobo bé que una estudiant es tapi els cabells amb un vel ben bonic. Per ella segurament tindrà una gran importància cultural i religiosa(una altra tema és la hipotètica submissió de la dona, un punt que els occidentals em sembla que mai hem entès del tot i amb el qual hauríem d'anar en compte a l'hora de parlar. Sigui com sigui, no és la nostra guerrra). Les coses canvien amb els altres dos models: el burka integral amb reixes és aquell que no pots veure ni el color dels ulls de la portadora. La dona perd tot atribut, tota individualitat. Esdevé una mena de papu negre sense cap tret distintiu. Una llàstima i, segons el meu parer, quasi una tortura. El model ninja és el que deixa veure els ulls de la noia. Els ulls són el mirall de l'ànima, diuen, i potser alguns i algunes amb això ja en fan prou. No ho sé. També desconec les implicacions que té el vel a nivell legal: la gent pot anar amb la cara tapada pel carrer? Puc anar amb passamuntanyes, jo? Les pot registrar la policia? A elles no i a mi sí?

Una vegada parlava d'aqueta tema amb una pijaprogre. Per descomptat, ella estava incondicionalment a favor de burkes, mocadors i tota la pesca pel sol fet de ser d'una religió no cristiana. Alhora es cagava en capellans i monges, segons ella els culpables de tots els mals del món. En fi. La qüestió és que en un moment de la conversa la noia, pletòrica, va arribar a dir que la gent com jo érem uns retrògrads que no sabíem res. Quan li vaig preguntar a què es referia em va explicar que la cosa havia avançat molt i que els musulmans eren molt més permissius i tolerants que no ens pensàvem. "Per exemple", em va dir, "sabies que deixen que les dones es posin maquillatge sota el burka?".