dilluns, 30 d’agost del 2010

LÍNIA vs. INCINERADORA


Segur que tothom recorda el moviment que va haver-hi a Cassà de la Selva quan van voler instal·lar la Lína d'Alta Tensió. Gent encadenada als arbres, manifetacions, boicots, desallotjaments a l'ajuntament, sentades, intents d'agressió a l'alcalde, nens i nenes cridant i brandant pancartes... Els motius del descontent eren clars: la Línia causava un gran impacte ambiental i, pressumptament, era perjudicial per la salut. La gent estava indignada, segurament amb raó, i ho demostraven a la seva manera, a vegades amb elegància i a vegades no.

Aquests dies s'està parlant de la construcció d'una planta incineradora de biomassa a Cassà. Quan vaig llegir (o sentir, ara no ho recordo) la notícia vaig pensar que la història es repetiria, com es repeteixen sempre totes les històries. Em vaig emportar una sorpresa en adonar-me que no, que tothom sembla estar-hi perfectament d'acord.  L'impacte ambiental i visual de la incineradora serà, com a mínim, semblant al de la Línia, però a ningú no li preocupa gaire. Se suposa que la planta no contaminarà perquè  només cremarà residuus del bosc, però existeixen dubtes raonables -i ben fonamentats- sobre la capacitat del bosc de generar tanta matèria de rebuig. Pot una fàbrica que funciona els tres-cents seixanta-cinc dies de l'any funcionar únicament amb biomassa? I el que és més important: si no hi ha prou biomassa poden assegurar que no cremaran productes contaminants? 
No hi entenc ni un borrall ni m'interessen els temes de medi ambient però sí que m'agrada observar les reaccions de la gent (que, d'altra banda, se'm fan més encara escorredisses que els temes de medi ambient). El que està clar és que en el primer cas va haver-hi una moguda multitudinària. En el segon, amb prou feines testimonial. És pitjor la Línia que la incineradora? No en tinc ni idea. El que sí que tinc clar és que hi ha causes de primera i causes de segona, i que al final les idees compten poc perquè tothom escombra cap a casa.